2022 Recessziós Stratégia
Az E-Kereskedelemben

Bevezető: Megszoksz vagy megszöksz. 
A jelenlegi recessziós helyzet rövid távú javulásának Magyarországon nagyon kicsit az esélye. Így a legjobb amit tehetsz hogy a sokkhatás után újra gondolod a jelenlegi e-kereskedelmi stratégiádat 
Vigasztaljon az hogy a 7 szűk esztendő után eddig meg mindig jött 7 bő esztendő és ez ezután is így lesz. A kérdés az hogy az, hogy hogyan akarsz kijönni ebből a recessziós időszakból. Mint minden válság esetén a piac most is tisztulni fog, ami önmagában új lehetőséget fog biztosítani a piacon maradtaknak.

Most viszont azt tanácsolom, hogy időben válts stratégiát és ne kergess hiú ábrándokat. Ebben a cikkben a lehetőségeidet fogom bemutatni.

Az elmúlt héten bejelentett extra adók egyes tanulmányok alapján 1100 milliárd forintot fognak kivenni az emberek zsebéből, ami közel ugyan annyi mint a 2020-ban a teljes online kiskereskedelem volumene. 

 Forrás enet.hu

Ez nem azt jelenti hogy meg fog szűnni az online kiskereskedelem csak hogy átalakul. Ne feledd hogy ott ahol egy ajtó bezárul egy másik kinyílik.
Mutatok pár lépést amit szerintem feltétlenül meg kell tenned azért, hogy győztesen gyere ki az előttünk álló időszakból

1, Szortiment bővítés 
Az átalakuló e-kereskedelem egyik jelensége hogy az eddig slágertermékeknek minősülő termékek utáni kereslet akár egyik pillanatról a másikra csökkenhet. A Profibarkacs.hu webáruház marketingese Mihala Ferenc például arról számolt be, hogy míg bizonyos termékek iráni kereslet csökkent, addig az aggregátorok iránti kereslet váratlanul megnőtt.
A probléma ezzel az, hogy nagyon nehéz megjósolni hogy vajon mi lesz a következő slágertermék. Végig lehet gondolni logikusan, hogy ha megnő a szén és a tűzifa iránti kereslet, akkor az embernek szüksége lesz lapára és fejszére, de ezt minden szegmensben modellezni nagyon nehéz.
Az egyik legjobb döntés az ha további nagykereskedő partnerekkel szerződsz le, akiknek a termékeit elkezded forgalmazni. Néhány integrációval akár több ezer, több tízezer új terméket is megjeleníthetsz a webáruházadban. Így megláthatod, hogy a megváltozott kereslet mely termékekre összpontosul.

Erre tudok figyelmedbe ajánlani egy nagyon jó eszközt a Konnektort, aminek a segítségével több mint 400 kész nagyker integráció közül válogathatsz, amely bármely webáruhazra ráköthető
Miután valós statisztikáid lesznek az eladások alapján már látni fogod, hogy melyek lesznek az új sláger termékek, és már neki tudsz látni, hogy nagyobb árrést biztosító beszállítókat keress

2, Nézz szembe a valósággal.  Döntsd el hogy mit akarsz és fogadd el annak a következményeit 

Bárhogy is cselekszel, pontosabban, akár cselekszel akár nem, annak következményei lesznek. Ha érzel magadban erőt és olyan élethelyzetben vagy, hogy ki tudsz lépni egy kicsit a komfortzónádból, akkor a legjobb pillanatban vagy, hogy ezt meg is tedd. Van egy jó hírem:
a komfortzónádon kívül is van élet 🙂

Kezdj árulni valami újat,  szolgálj ki új célközönségeket és amennyire a lehetőségek engedik maradj pozitív. Ne feledd, ahogy a a dal is mondja: lesz még szőlő lesz még lágy kenyér. Tudod mit, hallgasd meg és csak utána olvass tovább, jobb kedved lesz tőle. 



És akkor a kevésbé vidám tények:
A piac szűkülni fog. A januári marketing terv már elavult. Hogy mit lépsz az a te kezedben van. Könnyű lesz? Nem. Megéri? Nem tudni. De abba is gondolj bele hogy mi fog történni ha semmit nem csinálsz.

3, Expanzió
A világ nem a mi kis poros Kárpát-medencénkből áll. A kerítés máshol sincs kolbászból de azért kolbász még van. Amennyiben van olyan terméked, és lehetőséged, akkor az expanziót erőteljesen érdemes megfontolni. Ideje, hogy a határokon túl is kereskedj. 

Ezt akár kezdheted is azzal, hogy belistázod a termékeidet egy külföldi marketplace oldalra. Nem kell messzire menni, ott van például a szlovák Heurka.sk vagy a lengyel Allegro csoport marketplace oldala, de mehetsz a román E-magra vagy akár a német Amazonra is. Kézműves termékek esetén az Eatsy.com a megoldás és nyilván nyithatsz a saját külföldi webshopot is. A fullfillment szolgáltatások elterjedése miatt ez már nem egy bonyolult és költséges megoldás. Amennyiben ezzel kapcsolatban kérdésed van nyugodtan keress meg minket. 

4, Hatékonyság növelés
Szomorú kimondani, de a digitalizáció Magyaroszágon a béka segge alatt van. Pedig most nagyon nagy szükség lesz rá. Gondolkodj azon, hogy mit lehetne automatizálni, és amit lehet azt automatizáld is. Gondolkodj azon, hogy hogyan tudnál több és jobb munkát hatékonyabban elvégezni.

Ezen felül a különösebb hozzáadott értéket nem képviselő adminisztratív feladataidat hogyan tudnád csökkenteni. Ez egy jelentős lépés lesz a hatékonyság felé. Valamint arról is gondoskodj, hogy ha a munkatársaid terhét csökkentetted automatizációkkal, (és persze ez miatt nem küldesz el senkit) akkor a kollégáid a felszabadult idejüket valami hasznos dologgal töltsék ki. Olyannal, amit eddig nem csináltál pl: rendezvény szervezés, újra eladási rendszerek kidolgozása, ügyfelekkel való kommunikáció, kérdőívezés stb...bármi ami segíthet abban hogy jobbak és ügyesebbek tudjatok lenni.

5, Webáruház konverzió optimalizálás
A modern korban már konjunktúrában sem megengedett, hogy rossz UX/UI felület miatt a vásárlók ne kapják meg a tökéletes vásárlói élményt, de amikor a piac évente 20-30%-al bővül, akkor kevesebb erőforrással is el lehet érni nagyobb bővülést.

Viszont amikor a piac szűkülni fog, akkor nem lesznek hozzád kegyesek a vásárlók. Ha bonyolult a pénztár folyamatod, nem eléggé átlátható és informatív a termék oldalad, akkor bizony nem tőled, hanem a profibb webáruházaktól fognak vásárolni. 

Meg fogod magadnak köszönni a következő 7 bő esztendőben ha ezt most megtetted, mert ami most csak pár százalék javulást eredményez, az egy konjunktúrában akar 10-20%-os bevétel növekedést is hozhat.

Kiemelt figyelmet fordíts a termék oldalaidra es a pénztár folyamatodra. A szállítási árak és extra költségek kommunikációjára. Egy kutatás is azt mutatta, hogy ezek azok a pontok, amik miatt a legnagyobb százalékban hiúsulnak meg a vásárlások. 

És végezetül egy kis motiváció

Ebből a négy pontból bármelyiket megvalósítod már jobb leszel mint a konkurenciád, ugyanis az is egy statisztika hogy ilyenkor a vállalkozók 80-90 százaléka nem tesz semmit, a panaszkodáson kívül.

Ha bármilyen kérdésed lenne írj nekünk, és szívesen segítünk. 
Kitartást, sok erőt és egészséget. 

Gál Péter 

A szerzőről

Gál Péter már 10 éve van a reklámszakmában
, online marketingben és a webshop fejlesztésben. Cége a  Galocaffe a legnagyobb vállalkozások partnere a webfejlesztésben. Büszkeséggel mondhatjuk el, hogy nagyon kevés olyan iparág van amiben az elmúlt 10 évben nem volt szerencsénk belekóstolni. 1000 cég, 1000 féle üzlet 1000 féle probléma. Ami közös, hogy szinte mindig sikerült profitot növelni.

Gál Péter

A Galocaffe alapítója és vezető tanácsadója