A webáruház üzemeltetők egyik legkomolyabb problémája a kosárelhagyás. Ez az, amikor a vásárló már megpakolta a kosarát, viszont a vásárlást valami miatt nem fejezte be.
Magyarországon az átlagos kosárelhagyók száma 69% (2017-es adat)
A kosárelhagyások száma megfigyelhető, hogy évről-évre növekszik.
Vannak, akik már azt vizionálják, hogy az a szám 90% fölé is szökhet.
A következők a leggyakoribb okok:
1, Túl magasak az extra költségek (pl.: szállítás, utánvét stb…)
2, Kötelező a regisztráció a webáruházban, ami túl nagy „macera” a vásárlás folytatásához.
3, Hosszú és átláthatatlan a pénztár folyamat. Fölösleges adatokat kell megadni, esetleg hibásan működik
4, Nem tudta a vásárló előre kiszámolni a végösszeget, vagy nem látta, elfelejtette, és amikor egy összegben látta a végösszeget rájött, hogy túl drága.
5, Nem bízott annyira az oldalban a vásárló, hogy megadja a bankkártya adatait
6, A kiszállítási idő túlságosan lassú lett volna és a terméket hamarabb szerette volna megkapni.
Erre a legjobb megoldás az úgynevezett „nagymama teszt”.
Érdemes megkérni egy idősebb, kevésbé gyakorlott ismerősödet, hogy veled együtt adjon le egy teszt vásárlást a webáruházadban. Ha neki sikerül, akkor az emberek legnagyobb százaléka fog tudni vásárolni. Ha valahol elakad, akkor kérd a segítségét, hogy hogyan lehetne egyszerűsíteni.
Az egyszerűsítést a következő 3 lépésben tedd meg.
1, Távolíts el minden fölösleges grafikai elemet a pénztár és a kosár oldaladról, aminek nincs funkciója vagy zavarja a navigációt.
2, Ne kérj be felesleges adatokat, ne legyen kötelező kitölteni ami nem feltétlenül szükséges és ne legyen kötelező a regisztráció se a webáruházadban.
3, Teszteld le és figyelj arra, hogy mit kommunikálsz.
A pénztár esetében különösen fontos, hogy egyértelműen kommunikálj. A kosár oldalon a gomb neve, ami a pénztár oldalra navigál ne az legyen, hogy „Fizetés” hiszen félreérthető lehet egyes embereknek. Inkább legyen az, hogy „Tovább a fizetéshez”.
A pénztár oldalon is egyértelműen legyen kommunikálva, hogy mi az, ami kötelező mező, mi az, ami nem és egyértelmű legyen, hogy ha a „Megrendelés” gombra kattint mi történik.
Két legfontosabb kifogás létezik.
Az egyik, hogy „Drága a szállítás”
Erre két megoldás létezik az egyik az ingyenes szállítási értékhatár. Ezt úgy érdemes beállítani, hogy az átlagos kosárértéked felett legyen 1-2000 Ft-al.
Tehát ha nálad például az áltagos kosárérték 8000 Ft, akkor állítsd be az ingyenes szállítási értékhatárt 9999 Ft-ra. Így a vásárló hamarabb fog azon gondolkodni, hogy mit vegyen meg még 1-2000 Ft-ért, hogy ingyenes legyen a szállítás mint azon, hogy ugyan annyi pénzért kifizesse a „felesleges” szállítási díjat.
Állíts be olyan terméket, aminek a megvásárlásával azonnal ingyenes lesz a szállítás.
Ha van olyan terméked, aminek a beszerzési ára alacsony, néhány száz Ft, akkor árazd fel ezt a terméket 1-2000 Ft-ra majd mondd azt, hogy ha ezt a terméket valaki megvásárolja, akkor azonnal ingyenes lesz a szállítás. Sok esetben már ezzel meg lehet állítani a kosárelhagyást, mert az eddig „feleslegesnek” értékelt szállítási díjat nem kell kifizetnie a vásárlónak, cserébe kap egy „értékes” terméket.
Az online értékesítés egyik legnagyobb vívmánya az adat alapú követő hirdetések, azaz a remarketing. Remélem, hogy nem kell bemutatni, hogy ez micsoda.
A statisztikák azt mutatják, hogy a Remarketinggel megcélzott látogatók sokkal többet költenek. Két fajta követő hirdetést lehet automatán beállítani.
1, Google + Facebook remarketing.
Ezt egy Facebook Pixel és egy Google remarketing címke elhelyezésével meg is tudjuk oldani. Ennek a segítségével a webáruház átadja az adatokat a Facebook és a Google rendszerének, majd a hirdetési platformon belül be lehet állítani, hogy azoknak az embereknek, akik megnyitották a kosár oldalt, de nem nyitották meg a köszönő oldalt (tehát nem konvertáltak) megjelenjen egy hirdetés. Mind a Facebook mind a Google képes arra, hogy dinamikusan egy terméket is megjelenítsen, ezt egy külön integráción keresztül át lehet adni a hirdetési platformnak. Ennek a segítségével akár pontosan ugyan az a termék is szembejöhet a látogatóval, amit otthagyott a kosárban.
2, Elhagyott kosár értesítési e-mail üzenet
A másik lehetőség pedig az, (ha megadta már a kosár oldalon az e-mail címét a látogató vagy vagy bejelentkezett vásárlóként próbáld vásárolni), hogy automata kosárelhagyó e-mail automatizmus indul el a számára. Ez egy előre legyártott 4-5 e-mailből álló sorozat, ami kizárólag akkor indul el neki a kosarában hagyta a termékeket. Ezekben az e-mailekben lehet kezelni a kifogásokat, fel lehet kínálni esetlegesen ingyenes szállítást, kupont, vagy kedvezőbb árat, azért hogy meggyőzzük a vásárlót arról, hogy fejezze be a vásárlást.
Remélem, hogy hasznos volt a számodra ez a tudásanyag.
Ha kérdésed merülne fel, tedd fel itt a cikk alatt.
Baráti üdvözlettel:
Gál Péter
A Galocaffe és a WKMastery alapítója
A Galocaffe alapító-tulajdonosa és a Webáruház Indítás Lépésről Lépésre című könyv szerzője. Péter tapasztalata szerteágazó. Amellett, hogy webáruház fejlesztő céget vezet, volt marketing vezetője egy 5 webáruházból álló portfóliónak is, valamint legutoljára a Ringier Axel Springer digitális portfóliójának a hirdetési árbevételéért felelt. Olyan márkák digitális monetizálása tartozott hozzá mint a Blikk.hu, Glamour.hu, Noizz.hu vagy az Egészségkalauz.hu
©Copyright, Galocaffe