E-kereskedelmi checklista

Ez a 10 pontos lista tartalmazza azokat a legfontosabb, mondhatni kritikus pontokat,
amit át kell gondolnod mielőtt webáruházat indítasz.
Ha ebből a 10 pontból legalább 7-re egyértelműen tudod a választ,
akkor nyugodt szívvel belevághatsz az e-kereskedelembe. 

1, Termék vagy szolgáltatás, amit árulni szeretnél. 

Az első lépés természetesen, hogy tudd mit akarsz árulni. Ha csak azt tudod, hogy webáruházat szerenél, de igazából még nem tudod, hogy mit szeretnél árulni, Te még nem állsz készen. Ez az első lépés. Amíg ez nincs meg, semmilyen lépést nem tudsz tenni annak érdekében, hogy webáruházad legyen. Érdemes felkészülnöd a termékből szakmailag is. Ismerned kell a termékedet, a tulajdonságait, valamint érdemes a versenytársak termékeit is megismerned, hiszen a valóságban rengeteg vásárló kérdezheti majd tőled azt, hogy miért is jobb a Te terméked mint a konkurenciáé. Erre fel kell készülnöd és erre tudnod kell válaszolni. 

2, Beszerzési forrás, beszállítói megállapodások. 

Ha már megvan, hogy mit szeretnél árulni, akkor a következő lépés (kivéve akkor ha a terméked te saját magad állítod elő), hogy megállapodj egy nagykereskedővel / gyártóval, akitől a termékeket be tudod szerezni. Azt javaslom, hogy még az előtt, hogy a komolyabb tárgyalásokat megkezdenétek és megállapodnátok, kérj egy árlistát, amivel azonnal ellenőrizni tudod, hogy milyen áron fogod a termékeidet megkapni. Sajnos az e-kereskedelemben nagyon sokszor előfordul az, hogy Te mint új viszonteladó partner olyan áron veszed a termékeket, mint amilyen áron más eladja azokat. Ezt kikerülni nem igazán lehet, de érdemes felkészülni rá, ezért is fontos, hogy előre tájékozódj.  

3, Cégforma, legfontosabb jogi követelmények 

Bármibe is kezdesz szükséged lesz hozzá egy vállalkozásra, úgyhogy ha az első két pontot teljesítetted, akkor a következő lépés, hogy nézz utánna a legfontosabb jogi követelményeknek és cégformáknak. Érdemes kettős könyvelésű vállalkozási formát választanod, hiszen ebben az esetben a beszerezett terméket el tudod költségelni. Egy alanyi adó mentes KATA-s egyéni vállalkozó esetében ezt nem tudod megtenni. Ahhoz, hogy meg tudj állapodni egy nagykereskedővel, vagy bármilyen más partnerrel, ahhoz cégre lesz szükséged, szóval ez a következő lépés. 

4, Üzleti modell választás  

Ez is egy nagyon fontos kérdés. Azt kell mérlegelned, hogy számodra mi a jó. Mi a célod? Szerenél kényelmesen, akár otthonról dolgozni? Akkor érdemes Dropshipping-ben vagy a bérraktározásban gondolkodni. Ez egy jó üzleti modell, de kisebb árrést tudsz a termékekre tenni hiszen több partnert is bevonsz az értékesítési folyamatba.  Nagyobb árrést szerenél? Akkor több dolgot kell Neked csinálni (pl.: neked kell végezni a raktározást és a csomagolást) ebben az esetben nagyobb árréssel számolhatsz de jóval kevesebb szabadidővel. 

5, Célközönség meghatározása

Miután klappol az üzleti modell, tudod mit, hogyan akarsz árulni a következő lépés, hogy meghatározd, hogy ki fogja ezeket megvásárolni. Ki a célközönség? Nőknek akarsz eladni? Férfiaknak? Cégeknek? Célszerű egy avatart készíteni az ideális vásárlódról. Ez demográfiai adatokból áll pl.: nem, életkor, lakhely, családi állapot, anyagi állapot stb…
Valamint érdeklődési körből és élethelyzetből pl.: (milyen problémájára ad megoldást a terméked, mitől lesz jobb az élete, ha megvásárolja a termékedet, stb…)
Ez egy nagyon nehéz feladat, nem baj ha nincs kész még most. De ezen dolgoznod kell. Ez egy kritikus pontja a sikerednek. 

6, Átlátható terv a célközönséged eléréséhez

Amint sikerült megtalálnod az ideális vásárlódat és meghatároznod az avatarját azon kell gondolkodnod, hogy milyen kommunikációs csatornán tudod elérni őt a lehető legolcsóbban. Nagyon sok webáruháznál láttam azt, hogy többe kerül a leves mint a hús, azaz drágább lett volna egy vásárló megszerzése, mint amennyit azzal a vásárlással keresett volna a webáruház tulajdonosa. Ilyenkor érdemes áttervezni a folyamatot vagy más célközönségre célozni. Ez szorosan összekapcsolódik a célközönség meghatározásával, szintén egy nehéz feladat, sok esetben konzultációt is igényel egy szakemberrel, viszont feltétlenül foglalkozz ezzel a lépéssel is. Kritikus fontosságú a sikeredhez. 

7, Webáruház rendszer kiválasztása (technológia választás) 

A technológia választás egy nehéz és sokrétű téma. A következő tananyagban a Webáruház Indítás MiniAkadémiában lesz erről szó bőven. Egy közel 20 perces videót is csatolok, ami kifejezetten ezt a témát taglalja. Érdemes átrágnod mert nagyon sok dolgot befolyásol a technológia. Befolyásolja a webáruház fejlesztési költségét, az üzemeltetési díjat a rendelkezésedre álló vevőszerző funkciókat. Mondhatnám, hogy létfontosságú.
A MiniAkadémia második leckéjében erről jóval részletesebben írok majd. 

8, Logisztikai partnerek áttekintése / kiválasztása 

Szerencsére ma már nagyon sok partner áll a webáruház tulajdonosok rendelkezésére, akik a logisztikában segíteni tudnak. A logisztika alatt nem csak a futárszolgálatokat értem. Ide tartoznak a bérraktározással foglalkozó cégek is. Vannak olyan cégek is, akik a teljes adminisztrációt átvállalják, tehát a csomagolást, csomagküldést, ügyfélszolgálatot, számlázást. Azon kell elgondolkodnod, hogy bevonsz-e ilyen segítségeket a vállalkozásodba. Ezzel időt mindenképpen tudsz spórolni, de sok esetben pénzt is. Ha van olyan segítség, akik ezeket az egyébként sablonos / ismétlődő munkákat átvállalják, akkor te tudsz azzal foglalkozni ami a legfontosabb. A vevőszerzéssel. 

9, Pénzügyi partner kiválasztása (bankkártyás fizetés)  

Érdemes elkerülni azt, hogy kintlevőségeid legyenek. Nem csak azért mert kockázat, hanem azért is mert ennek a kezelése = behajtása, további erőforrást emészt fel. Vannak olyan vállalkozások (pl.: Barion vagy SimplePay) valamint nyilván a bankok, akik tudnak azonnali bankkártyás fizetést biztosítani a webáruházadhoz. Meglepő, de az a tendencia, hogy már a vásárlók is szívesebben fizetnek bankkártyával, mert kényelmesebb nekik. Ez pár éve még nem így volt, mert féltek az emberek használni a kártyájukat, mára azonban a bankkártya használata már mindennapos.

10, Tárhely és domain név  

Végezetül pedig az utolsó dolog amit át kell gondolnod az a tárhely és a domain név vásárlás. Érdemes ellenőrizni, hogy az a domain név, amit szeretnél beregisztrálni, az szabad-e még.  A tárhelyszolgáltató esetében pedig két fontos dolgot kell ellenőrizned. Az egyik az, hogy biztosít-e neked SSL tanúsítványt, ami ahhoz kell, hogy a webáruházad megkaphassa a „Biztonságos weboldal” minősítést, valamint a kis lakatot a domain név mellett. Ez sok szolgáltatáshoz pl.: bankkártyás fizetés már kötelező. A másik pedig, hogy milyen SMTP-t biztosít neked. Ez egy levélküldő protokoll, ami ahhoz kell, hogy ne menjen a SPAM-be a webáruzházad által küldött levelek. 

Nem is olyan egyszerű egy webáruház indítása igaz? Várj pontosítanék. 
Nem is olyan egyszerű egy kiváló webáruház nyitása 🙂 

Ma már webáruházat bárki tud nyitni 1-2 kattintással, de ahhoz, hogy az valóban sikertörténet legyen, na ahhoz sok munka kell. 

A jó hír viszont az, hogy tökéletes helyen vagy!
A MiniAkadémiában még nagyon sok hasznos, és nagyon érdekes tananyagot fogsz kapni. 
Hiszem azt, hogy mire a végére érsz teljesen össze áll a kép. Ha esetleg kérdésed támadna, akkor pedig kérdezz bátran. Azért vagyunk, hogy segítsünk!  

 

Kellemes napot kívánok! 
Gál Péter

webáruház készítés
Gál Péter

Galocaffe és a WKMastery alapítója

Az egyik legnagyobb magyar
e-kereskedelmi konferencia az Internet Hungary
ezt írta rólam, amikor legutoljára előadó voltam.

Galocaffe alapító-tulajdonosa és a Webáruház Indítás Lépésről Lépésre című könyv szerzője. Péter tapasztalata szerteágazó. Amellett, hogy webáruház fejlesztő céget vezet, volt marketing vezetője egy 5 webáruházból álló portfóliónak is, valamint legutoljára a Ringier Axel Springer digitális portfóliójának a hirdetési árbevételéért felelt. Olyan márkák digitális monetizálása tartozott hozzá mint a Blikk.hu, Glamour.hu, Noizz.hu vagy az Egészségkalauz.hu

Facebook
Email
WhatsApp
LinkedIn