Opencart webáruház:
fel nem fedezett kincs
éppen az orrunk előtt?

Aki a 21. században kereskedelemmel foglalkozik, az már nem maradhat le webshop fejlesztéséről. Kérdés azonban, hogy milyen rendszerben érdemes gondolkodni? 

Milyen irányba induljunk el a legelején? Mi az, ami még rentábilis lehet számunkra, de mégis egy könnyen kezelhető, csodaszép felülethez juthatunk, megannyi extrával karöltve? Cikkünkben az OpenCart webshop előnyeit vesszük jobban górcső alá.

Az online térben gombamód szaporodnak a webáruházak.
Aki terméket szeretne értékesíteni, vagy termékével szeretne jelen lenni a piacon, mára már elképzelhetetlen, hogy webshop nélkül legyen. Mint az látható, a koronavírus-járvány hatására a vásárlók is levetkőzték gátlásaikat az online vásárlással kapcsolatban. A kuncsaftok magatartása megváltozott, egyre többet és egyre bátran rendelünk az internetről. 

A trend pedig visszafordíthatatlannak tűnik.

Nem hajt a tatár, maximum csak az ár!

A nyilvánosan elérhető statisztikák szerint 2020-ban megduplázódott a webshopok árbevétele, a növekedés pedig dinamikus. Aki tehát nem „száll be az internetbe” minél hamarabb, teljes joggal érezheti azt, hogy le fog maradni a versenyben.

Azonban attól is óva intünk mindenkit, hogy egy csukafejessel belevesse magát a nagy vállalkozásba, merthogy úgy érzi, nincs több ideje gondolkodni. A gyors cselekedet nem egyenlő a kapkodással, és valószínűleg rengeteg hibát is elkövetünk majd, ha nem nézünk körbe a neten, hogy milyen lehetőségeink lehetnek.

Hiszen már a legelején is több lehetőség közül válogathatunk, elindulhatunk egy saját fejlesztés irányába, bérelhetünk webáruházat, illetve választhatunk egy nyílt forráskódú rendszert is. Mindegyik jó megoldás lehet, attól függ, hogy pontosan mit szeretnénk eladni, kinek, és mennyiért. 

Érdemes már az elején egy legalább 10 pontos checklistát készítened, amely alapján átgondolhatod a webáruház indítás előtti kritikus pontokat.

Ha neked könnyebb, a vásárlódnak is sokkal könnyebb

Sokan viszont már a legelején elfelejtik a webáruház-alapítás két legfontosabb dimenzióját, miszerint egy jó webshop legyen szép, jól kinéző, ízléses, felhasználóbarát, valamint rendelkezzen barátságos kezelőfelülettel is, hogy a tulajdonos is légiesen tudjon navigálni a motorháztető alatt.

Indítsd el a videót és nézd meg a referenciáinkat 28 másodpercben

A legjobb tehát, ha első lépésként körbenézünk az interneten, hogy melyik megoldás lehet számunkra árban, valamint kűlcsínben és belbecsben is a legjobb.

Talán a legkézenfekvőbb egy teljesen kész rendszer használata, amely átlátható, dolgoztak már vele, így kipróbált és rendelkezésünkre állnak tapasztalatok is, így a kötöttségek mellett rengeteg lehetőséget, egyedi megoldást is integrálni lehet bele. Könnyedén saját képedre formálhatod, egy olyan netes felületet alakíthatsz ki, amelyben a terméked könnyebben megtalálja boldog tulajdonosát.

De ne szaladjunk ennyire előre!

Nézzük először át kicsit a két korábban említett (talán kissé szélsőséges) megoldást is, amelyek továbbra is ott állnak számunkra lehetőségként. 

Az egyik lehetőség (szélsőség) a fullos szabadság állapota, amikor szinte a nulláról nekilátunk saját webáruházunk felhúzásának.

Egy teljesen egyedi, saját rendszer fejlesztése adhatja a világon létező legnagyobb szabadságot és kreatív szárnyalást neked, bármit megvalósíthatsz, amit csak szeretnél. Viszont ennek ára van, ami egyrészről forintokban mérhető, másrészről pedig időben is (persze az idő megint csak pénzben mérhető faktor).

Egy nagyon passzentosan működő e-kereskedelmi rendszer hatalmas munkabefektetés, amely összetett szoftvert igényel, a nagy vállalkozás során pedig projektmenedzserre is szükséged lehet, hiszen több csapat munkáját kell majd összehangolni, miközben folyik a nagy mű elkészítése.

A másik lehetőség (szélsőség) egy teljesen kész rendszer bérlése és használata. Az utóbbi időben ez a módi óriási népszerűségnek örvend, te, mint kereskedő ebben az esetben egy kulcsrakész webshopot kapsz kézhez.

Ez a megoldás nem igényel technikai specifikációt, mint az egyedi fejlesztés, nem igényel semmiféle IT-tudást, UX vagy UI ismeretet. Szkippeled a programozói és a projektmenedzseri munkát is. Viszont az előny óriási kötöttséget is jelent egyben, hiszen elvész az oldalad egyedisége és testreszabhatósága is, az ára azonban nagyon kedvező lehet. 

Viszont ha kezeid részben meg is vannak kötve, a bérlés kiváló lehetőség lehet abban az esetben, ha bizonytalan vagy a nagy vállalkozás eredményét illetően, ha csupán egy ötleted van, amit szeretnél kipróbálni élesben is, hogy működik-e. 

Mi lehet az arany középút?

Az ideális megoldás két szélsőség között, ha van már egy kipróbált ötleted, és ehhez szeretnél egy olyan webshopos megoldást, amely rendkívül könnyen kezelhető, fejleszthető, miközben biztos lábakon áll. 

Az online webshopok nyelvén ez a nyílt forráskódú rendszereket jelenti.

Nagy előnyük, hogy kipróbált rendszerek, így bármilyen kérdésünk akad, nemcsak a fejlesztőktől kérhetünk segítséget, hanem bátran fordulhatunk online közösségekhez is problémáink megoldása érdekében. Az egyedi fejlesztésű rendszerekhez hasonlóan rendkívül igényesek, és szinte bármit belefejleszthetünk ezekbe is, mivel a nyílt forráskódú rendszerek is igen trendérzékenyek. 

Az áruk viszont töredéke lehet egy saját rendszer fejlesztésének.

Ilyen lehet a Magento, a WooCommerce vagy éppen az OpenCart is. Mindegyiknek van rengeteg előnye és hátránya is, utóbbiról viszont kevesen tudják, de a webshopok világában egy felfedezetlen kincs, a legnépszerűbb, de sokkal drágább Magento 2-es webáruházaknak egy igazán megfizethető áru alternatívája. 

Mostani cikkünkben az Opencart webáruházaknak gyakran felrótt hiányosságokat vesszük jobban górcső alá, merthogy ez a rendszer is simán tökéletesíthető, ha jó kezekbe kerül. Ráadásul egy Opencart motorral futó webáruház fejlesztése szinte töredéke a népszerű Magento 2-es webáruházak gründolásának. Ha a 2 webáruház összehasonlítására kíváncsi, akkor olvassa el az OpenCart vs Magento cikkünket is.

OpenCart, a felfedezetlen kincs

Most nézzük meg kicsit közelebbről is, hogy mik azok a tévhitek, amelyek az Opencart webáruházakkal kapcsolatban szembe jönnek az interneten. Közben elmondjuk azt is, hogy ezeket a tévhiteket mennyire könnyen meg tudjuk cáfolni.

Az Opencart rendszereknek vannak hiányosságai, az alapcsomagból egy rakat dolog kimaradt, ami nélkül manapság már nem érdemes egy webshoppal a piacra lépni. Viszont ezeket a hiányosságokat nagyon könnyen pótolni lehet, és már a kezünkben is van egy minden igényt kielégítő, ergonomikus és rendkívül hasznos funkciókkal felszerelt rendszer.

A cikk következő részében néhány példán keresztül szeretnénk megmutatni, hogy az általunk feljavított Opencart milyen mértékben támogatja az eladásainkat, illetve könnyíti meg a vevő dolgát vásárlás közben, a webshop tulajdonos életét pedig a kínálati oldal kialakításakor.

Mi a különbség tehát az alap Opencart és a Galocaffenál elérhető, felturbózott rendszer között?

  1. Nehézkés termékkereső
  2. Elhibázott képkezelés
  3. Csúnya dizájn
  4. Termékoldal hiányosságai
  5. Az OpenCart szűrő nélküli
  6. Nagyon rossz menükezelés és checkout hibák

1. Nehézkés termékkereső

A keresőmező optimalizálása fontos feladat, hiszen a webáruházunkba érkező potenciális vásárlónak ez lesz az elsőszámú kommunikációs csatornája az oldalunkkal. 

Sokan az OpenCart egyik legnagyobb hibájának, egyben hiányosságának a nehézkés termékkeresést róják fel, teszik ezt persze joggal, hiszen egy webshop esetén elsőrendűen fontos funkcióról van szó. 

Ráadásul a megszokott Google-kereső autocomplete trendje, azaz az automatikus javaslatok megjelenése után már nagyon nehezen tudnánk visszaszokni egy olyan rendszerhez, amely arra kér minket, hogy írjuk be a keresőbe a keresendő termék teljes nevét, annak mindenféle egyéb, pontos jellemzőjével egyetemben.

Minden az egyszerűség és a kereshetőség irányába, avagy a legkisebb ellenállás felé halad. Nincs ez másképp a user-rel sem, aki vásárolni szeretne. Az is megeshet, hogy a beérkező vásárlónk csak egy dologban biztos, de abban nagyon, hogy egy bizonyos márka termékei közül szeretne nálunk beszerezni több cuccot.

Ilyenkor is nagyon hasznos lehet, hogy pár betű bepötyögése után az autocomplete segítségével szinte az összes terméket, kulcsszavakat és termékjavaslatokat is megkapja kilistázva a márka kínálatából, amely fellelhető webáruházunkban. 

Ráadásul ez a funkció tanulhat is a korábbi keresésekből és a látogatók viselkedéseiből is, így pedig rövid időn belül pár billentyű lenyomása után már a legnépszerűbb termékeket fogja elénk tárni.

És hogy mit mondanak a mérések és a statisztikák?

Egyes felmérések szerint az e-kereskedők bevételének több mint 50 százaléka olyan felhasználóktól származik, akik használták az oldalon belüli keresőt. Ez pedig egyáltalán nem elhanyagolható szám, sőt.

A Galocaffenál mi ezt már alapból beleépítettük az Opencart alapú rendszerünkbe, így biztos lehetsz benne, hogy a keresőből érkező vásárlásaid fontos hányadát adják majd a bevételeidnek.

2. Elhibázott képkezelés

Olyan világban élünk, ahol a képek dominálnak, és egy-egy jó kép megválasztása simán eldöntheti egy-egy vásárlás, vagy éppen vásárlások és tranzakciók sorának sorsát. Nem véletlen, hogy sok webáruház-tulajdonos azonnal stúdiót bérel, hogy a termékeiről igényes és menő fotókkal töltse meg az online tereit. 

Másrészt a képek nagyon fontosak lehetnek SEO szempontból is, hiszen kulcsszavakat hordoznak, amelyek segítségével jobb helyezést érhetünk el a Google-kereséseknél, így pedig könnyebben csábíthatjuk be a vásárlókat az oldalunkra. Hiányzó metaadatok például simán eredményezhetik azt, hogy találati listákban hátrébb rangsorol minket a Google.

Az OpenCart rendszereknél nagyon nehézkés a képek feltöltése és kezelése, sokszor problémás a kívánt méretek beállítása is, a nagyméretű képek feltöltésénél pedig sokszor le is fagy. Az alap OpenCart rendszer képkezelője nem túl felhasználóbarát, kissé átláthatatlan, ráadásul nem támogatja a tömeges képfeltöltést sem, amely hosszú távon irtó bosszantó lehet.

Alapvetően az egész logisztikája kissé elhibázott, hiszen nem engedi, hogy logikusan, azaz mappákba töltsük fel a képeinket. Ha pedig már feltöltöttük a fotókat, utána a nyomukra bukkanáskor is rengeteg akadályba ütközhetünk majd.

Sokan az OpenCart demójának kipróbálása után azonnal ott is hagyják a rendszert, látva, hogy komoly fejtörést fog okozni a termékképek feltöltése. Ez azonban egy olyan hiányosság, amely nagyon könnyen kijavítható.

Galocaffenál a képkezelő logikusan felépített, könnyen kezelhető, és ami talán a legfontosabb, hogy rendkívül felhasználóbarát. Első használatra is azonnal átlátható, illetve szinte villámgyors képfeltöltést tesz lehetővé.

3. Csúnya dizájn

Egy letisztult, termékeinkhez illő, UX és UI szempontjából is kiválóan muzsikáló dizájn alaposan felpörgetheti a vállalkozásunkat. Hiszen az olvasóinkat a vásárlás során számtalan inger és impresszió is éri. Ahhoz, hogy a megfelelő dizájnt tudjuk kialakítani a grafikusoknak szükségük van egy olyan listára is tőlünk, amelyen szerepeltetjük a honlapunk célját, beszámolunk termékeinkről, illetve arról is, hogy kik tartoznak a célcsoportunkba.

A webáruház kinézete maga is egy marketingeszköz, sokat elárul a tulajdonosáról is, egy könnyed és trendi dizájn például profizmusunkról is számot adhat. Ez pedig nagyon könnyen eredményezheti azt is, hogy potenciális vásárlóink könnyebben lesznek tényleges kuncsaftok, hiszen az első benyomás után arra gondolnak majd, hogy jó helyen vannak, biztonságban vásárolhatnak, hiszen profikra bízták magukat.

A dizájn másik, nem elhanyagolható célja az is, hogy élményt nyújtson az oldalunkra érkező látogatóknak. Az persze már részben tartalmi kérdés, hogy könnyed blogposztokkal, illetve hasznos tanácsokat nyújtó szakmai anyagokkal a potenciális vásárlóinkat megnyerjük, hogy töltsenek el még több időt az oldalunkon, amivel persze arra is több esély lesz, hogy vásárolnak-e nálunk valamit, vagy éppen visszatérnek hozzánk később is. 

A kontentek tálalása viszont már javarészt a dizájn kérdése, hogy azt milyen dinamikus, felugró ablakokkal, esetleg sliderekkel vagy éppen a termékek alá ágyazva jelenítjük meg.

Az alap OpenCartba épített sablonos webáruház kinézetek nem túl szépek, még akkor sem, ha hosszasan bíbelődünk velük. 

Viszont a sablonokat is simán változtathatóvá lehet varázsolni, így pedig könnyedén olyan színekkel, logókkal és új elemekkel dobhatjuk fel a régi, poros templateket, amelyek után a felhasználó boldogabban keresi majd fel oldalunkat.

4. Termékoldal hiányosságai

A termékoldal az, ahol végül az addig csak potenciális vásárlóból igazi vásárló válhat. Itt kell a leendő kuncsaftunknak egy utolsó lökést adni, egy végső jó benyomást tenni rá, hogy a kosarába helyezze a termékünket.

A leírás mellett számtalan egyedi funkcióval tehetjük színessé az oldalt, amelyek vásárlásra sarkallhatják a felhasználót. Gyorskeresés funkciókat alakíthatunk ki, hogy a user a tagekre kattintva azonnal megnézhesse a hasonló minőségű, tulajdonságú termékeket. 

A szintén a Galocaffé által felturbózott, OpenCart rendszert használó Yozz.eu oldalán például több mint 40 világmárka, több mint 10 ezer terméke közül válogathatunk kedvünkre. Hogy a felhasználóknak megkönnyítsük a döntést, a termékképek alatt a termékoldalba applikáltak például egy véleményboxot is, amelyben a korábbi vásárlók mondhatják el tapasztalataikat. 

De ilyen plusz, vásárlást segítő funkció lehet a Hasonló termékek a kategóriábol termékbox, vagy éppen a vásárlásunk után kapható hűségpontok feltűntetése.

Mint láthatjuk, az OpenCart rendszerek termékoldalait számtalan egyedi funkcióval tudjuk bővíteni, amely segíthetik felpörgetni az oldalaink bevételeit.

5. Az OpenCart szűrő nélküli

Ha kerestünk már úgy terméket, amelyet ár, teljesítmény vagy éppen méret alapján szerettünk volna megvásárolni, akkor bizony a webshopokba beépített szűrőket hívtuk segítségül, hogy megkönnyítsék nekünk az oldalon való tájékozódást. Ezek nélkül talán soha nem is jutottunk volna el ahhoz a termékhez, amelyet szerettünk volna megvásárolni.

Egy szűrők nélküli oldalon való navigálás kész rémálom lehet.

Az OpenCart webshopokba ezek a szűrők az alaprendszerben nem találhatók meg, viszont könnyen bővíthető ezekkel a rendszer. A Galocaffenál például alapból beleapplikáltuk már a kezelőfelületbe. Pár kattintás, és már el is készíthetjük a kategóriákat.

Az általunk készített Kandalló Áruház például egy szemléletes példája, hogy működhetnek a szűrők az OpenCart rendszerben.

6. Nagyon rossz menükezelés és checkout hibák

Az alap OpenCart menükezelése kissé átláthatatlan és logikátlan, túlontúl is egyszerű, és nem engedi meg a felhasználónak, hogy finomhangolja a kereséseit. Ha viszont több ezer, vagy éppen több tízezer árucikk között kell megtalálnunk azt, amit keresünk, akkor nagy bajban lehetünk egy rosszul menüzött webshop esetében. 

És ha ehhez még hozzájárul egy nehézkés termékkezelő, akkor nagy sansz van rá, hogy azonnal ott is hagyjuk az online áruházat. Pedig lehet, hogy álmaink terméke, méghozzá hatalmas kedvezménnyel ott volt valahol, csak éppen egy rossz menü totálisan elnyelte.

A jó menü fő ismérve, hogy logikus, a kategóriák jól tagoltak, így a keresett termékünket pár másodperc alatt megtalálhatjuk. A menükezeléshez hasonlóan nagyon fontos az is, hogy a checkout, vagyis a vásárlás menete is zökkenőmentes legyen, és minden mozdulatunkkal mér lendületesen a következő lépésnél legyünk, és minden könnyedén haladjon a fizetés gombig.

Az alap OpanCart rendszer ebben nem nyújt sok segítséget, inkább nehézkésnek tűnik a checkout. Nem kapunk egy könnyed „idegenvezetést” a pénztárig, sajnos nekünk kell manővereznünk, hogy végre fizethessünk.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az OpenCart rendszert ne lehetne felrázni, még az ilyen komolyabbnak tűnő hiányosságokból sem.

Összegzés

Talán a következő kérdés már csak az, hogy mikor veszed fel velünk a kapcsolatot? Bízunk benne, hogy posztunk meggyőzött a hezitálás közepette, hogy a rendszernek adj egy komoly esélyt. Ha még vacilálsz, akkor nézd meg OpenCart oktatóanyagainkat.

Hiszen egy rendkívül jól használható webshop-alapról van szó, amelyet csupán fel kell turbózni, fel kell frissíteni a folyamatosan változó elvárások horizontján. A Galocaffenál mindez már megvan, mint fentebb is láthattátok, jobb a termékkezelés, az adminisztráció is könnyebb és átláthatóbb. Minden olyan funkció benne van, ami egy modern webshop ismérve, és amelyek nélkül hátrányban lennénk az e-kereskedelemi versenyben.Opc

A szerzőről

Gál Péter már 10 éve van a reklámszakmában
, online marketingben és a webshop fejlesztésben. Cége a  Galocaffe a legnagyobb vállalkozások partnere a webfejlesztésben. Büszkeséggel mondhatjuk el, hogy nagyon kevés olyan iparág van amiben az elmúlt 10 évben nem volt szerencsénk belekóstolni. 1000 cég, 1000 féle üzlet 1000 féle probléma. Ami közös, hogy szinte mindig sikerült profitot növelni.

Gál Péter

A Galocaffe alapítója és vezető tanácsadója

További cikkek